Klikk & hentTax Free & MeLive shoppingInspirasjon & guider

Handlekurv

3 minutters lesing

Vin til bacalao

Her får du noen gode tips om vin som kan serveres til bacalao, uansett om du foretrekker rødvin eller hvitvin – og bruker mye eller lite chili.

Bacalao er en gryterett med klippfisk, saltmodnet og tørkt fisk, som kan tilberedes på mange forskjellige måter. Retten er opprinnelig fra Spania, men her hjemme kjenner vi stort sett til en variant som består av mye tomat, med innslag av poteter, løk, krydder, paprika og olivenolje.

Dette bør du se etter i en vin til bacalao

Bacalao er en rett med mye smak, blant annet fra klippfisken. Den er også lett syrlig og frisk på grunn av tomatene. En «klassisk» bacalao krever en aromatisk og frisk vin med god syre. Dersom du bruker mye chili bør du se etter en vin med litt sødme.

Velge rødvin eller hvitvin?

Mange tar rødvin som en selvfølge til bacalao, men hvitvin er faktisk et minst like godt valg. Rettens syrlige preg matches bedre av hvitvin, fordi hvitvin generelt er syrligere enn rødvin. Hvitvin kommer oftere i søtere utgaver, som er viktig dersom bacalaoen er spicy.

Hvitvin inneholder heller ikke tannin som ikke går godt til bacalao. Siden fisken er gjennomkokt i en gryte har proteinene mistet evnen til å ta unna tannin, noe som vil få tanninrik vin til å virke tørrende.

Hvitvin til bacalao

Sauvignon Blanc fra den nye verden

Rimelige viner på druen Sauvignon Blanc fra vinland i den nye verden (USA, New Zealand, Australia og Sør-Afrika) er gode valg til bacalao.

Se vårt utvalg Sauvignon Blanc fra den nye verden

Albariño eller Alvarinho

Albariño fra Spania eller Alvarinho fra Portugal er alternativer som kanskje passer enda bedre med rettens opphav. Albariño/Alvarinho er aromatisk og byr på høy syre, men til forskjell fra Sauvignon Blanc er den litt mer floral og fruktig i stilen.

Se vårt utvalg Albariño og Alvarinho

Vin av Riesling-druen

Rimelig Riesling er også et godt alternativ som byr på høy syre og god aromaintensitet med vekt på det fruktige. Riesling kommer dessuten gjerne i halvtørre utgaver som er mer passende dersom retten er litt hot.

Se vårt utvalg vin av Riesling

Frister det allikevel mest med rødvin?

Rødvinsalternativer som byr på god aromaintensitet, syre og lite tannin er rimelige utgaver av følgende: Chianti fra det italienske underområdet Toscana, viner av Barbera-druer og viner av druen Pinot Noir.

Se vårt utvalg vin av Pinot Noir

Se vårt utvalg vin av Barbera

Se vårt utvalg vin fra Toscana

Lykke til – og bon appétit!