Alle produkter

Alle kategorier

Populære kategorier

Inspirasjon & guider
Velg flyplass og butikk for din reise Velg butikk Velg butikk
Husk å velge riktig flyplass og butikk før du bestiller

Personvernerklæring

Sist oppdatert 6. mars 2020

Vi er opptatt av at du skal ha tillit til oss og hvordan vi behandler dine personopplysninger. Nedenfor forklarer vi derfor hva vi samler, hvorfor og hvordan vi bruker denne informasjonen.

Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson. Dette kan for eksempel være navn og kontaktinformasjon, kjøpshistorikk eller informasjon om interesser.

Vi, som behandlingsansvarlig, vil sørge for at vi bruker personopplysninger om deg i samsvar med lovens regler. Du skal være trygg på at informasjon om deg er tatt godt vare på når du handler hos oss.

Ansvarlige for behandling av personopplysninger:

Travel Retail Norway AS
2060 Gardermoen
Postboks 223
2061 Gardermoen
Orgnr: 887 209 812
Telefon: 32 23 09 00
kundeservice@tax-free.no
https://www.taxfree.no

1. Formålet med å samle personopplysninger

Formålet med å samle personopplysninger i våre tjenester er å tilby tjenester som forhåndsbestilling (Klikk & hent), forbedre våre tjenester, sende tilpasset kommunikasjon til deg som kunde, tilby deg medlemsfordeler, tilbud og kampanjer, og å forstå dine behov og bygge generell kunnskap om kjøpstrender – som vi til slutt ønsker at skal komme deg som kunde til gode. Vi forklarer mer om dette under punkt 5.

2. Hvor og når samles opplysninger inn

Travel Retail Norway AS («TRN») behandler opplysninger fra forhåndsbestilling (Klikk & hent), via lojalitetsprogrammet Tax Free & Me, på www.taxfree.no og kjøp i våre butikker Tax Free Norway, Travel Value og Travel Value Fashion, på flyplassene OSL (Oslo Lufthavn Gardermoen), BGO (Bergen Lufthavn Flesland), SVG (Stavanger Lufthavn Sola), TRD (Trondheim Lufthavn Værnes) og KRS (Kristiansand Lufthavn Kjevik).

 3. Hvilke opplysninger samles inn

Avhengig av hvilken informasjon du gir oss, hvordan du bruker våre tjenester, og hvilke tillatelser du gir oss, har vi disse opplysningene om deg:

  1. Opplysninger om deg: Informasjonen du oppgir når du oppretter profil og bruker Klikk & hent; som navn, e-postadresse, telefonnummer og fødselsdato.
  2. Kjøpsinformasjon: Informasjon om hva du har kjøpt, benyttede rabatter, kuponger og betalingsmetode. Dersom du har en profil hos oss vil du se oversikt over dine tidligere kjøp fra Klikk & hent.
  3. Opplysninger om bruk på nettsiden: Informasjon vi får når du bruker vår nettside; hva slags enhet du brukte (mobil, nettbrett, PC/Mac), IP-adresse, hvilke sider du har besøkt og hvilke funksjoner du har brukt der. Les mer om bruk av informasjonskapsler og cookies på siden vår for cookies.
  4. Opplysninger fra partnere: Informasjon vi får fra våre samarbeidspartnere som flightnummer via ditt boardingkort.
  5. Maskinlæringsopplysninger: Informasjon og prediksjoner vi lager automatisk basert på de andre opplysningene (nevnt ovenfor) vi har om deg, som for eksempel dine preferanser og interesser
  6. Kommunikasjon: Informasjon du gir oss når du har kontakt med vårt kundesenter, eksempelvis e-poster du har sendt oss.

4. Hvor lenge lagrer vi dine opplysninger

Vi lagrer dine opplysninger trygt hos oss og vil kun behandle og oppbevare disse så lenge vi har et behov for dette.

Dersom du sletter din profil, slettes alle opplysninger om deg utover de opplysninger bokføringsloven krever lagret. Når bokføringslovens krav til lagring har utløpt slettes alle opplysninger om deg.

5. Hva bruker vi dine personopplysninger til

Vi bruker personopplysningene dine til følgende formål:

  1. Tilby nettside: Vi bruker opplysningene for å tilpasse vår nettside til den enheten du bruker. Vi kan også bruke opplysningene til å tilpasse innholdet på vår nettside til hva vi tror du er interessert i.
  2. Gjennomføre bestillinger: Vi bruker opplysningene fra dine reservasjoner for å sende deg ordrebekreftelse, klargjøre bestillingen til riktig hentetid og å lagre kjøpshistorikk.
  3. Opprette Min Side: Vi bruker opplysninger dersom du oppretter profil blant annet for å gi deg tilgang til Min Side med innlogging, for å lagre din kontaktinformasjon og for at du skal kunne se din kjøpshistorikk, og medlemsinformasjon.
  4. Kundeservice: Vi lagrer opplysninger som du gir og mottar dersom du har kontakt med oss for å yte service.
  5. Statistikk: Vi utarbeider statistikk og kartlegger markedstrender for å forbedre og videreutvikle våre tjenester. Så langt det er mulig gjør vi dette med anonyme opplysninger – uten at informasjonen er knyttet direkte til deg.
  6. Markedsføring: Vi bruker din kontaktinformasjon til å sende deg anbefalinger og informasjon om våre produkter og tjenester, såfremt du har gitt oss samtykke til dette.

Det rettslige grunnlaget for formål 1, 4 og 5 blir behandlet på grunnlag av berettiget interesse. Se for øvrig vår side om cookies vedrørende punkt 1.

Det rettslige grunnlaget for formål 2, 3 og 6 er basert på aktivt samtykke.

6. Hvem deler TRN opplysninger med (utlevering)

Vi deler dine personopplysninger med Gebr. Heinemann, som er medeier i TRN. Etter personopplysningsloven kalles slik deling for utlevering. Gebr. Heinemann er vår partner og felles behandlingsansvarlig, og behandler dine personopplysninger på samme grunnlag som TRN.

TRN kan i visse tilfeller, også utlevere opplysninger til myndighetene, dersom dette følger av loven.

TRN selger ikke personopplysninger til tredjeparter, men vi deler personopplysninger med selskaper som leverer tekniske og administrative tjenester til oss, slik som IT-leverandører. I slike tilfeller hvor våre leverandører får innsyn i dine opplysninger inngås avtaler for å ivareta ditt personvern og informasjonssikkerhet. Leverandører vi i dag deler dine opplysninger med finner du under punkt 7.

7. Hvem behandler dine opplysninger

Vi deler personopplysninger med selskap som leverer tekniske og administrative tjenester til oss. Etter personopplysningsloven er slike selskaper databehandlere og behandler opplysninger etter instruksjoner gitt av TRN i henhold til databehandleravtaler med TRN.

Følgende selskaper har innsyn eller kan få utlevert dine personopplysninger for å sørge for at du får den beste kundeopplevelsen hos TRN:

Gebr. Heinemann
Simpleness AS
Pearl Group AS
Precis Digital
Mailchimp
Emarsys

Oversikten kan fra tid til annen endres. I disse tilfeller oppdaterer vi denne personvernerklæringen og gir deg beskjed om endringer slik beskrevet i punkt 9.

Vi kan for øvrig dele anonymiserte opplysninger med samarbeidspartnere for blant annet markedsanalyse og tjenesteutvikling.

8. Cookies

Vi bruker cookies på våre nettsider for å sikre funksjonalitet, analysere trafikk og se hvilke områder på vårt nettsted du har besøkt eller er interessert i. Les mer på siden vår om cookies.

9. Endringer

TRN kan endre personvernerklæringen og samtykkevilkår på bakgrunn av nye rettslige krav, eller hvis endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger tilsier det.

Ved endringer som krever samtykke vil du bli bedt om å samtykke til nye vilkår når du logger på taxfree.no.

Informasjon om andre endringer vil bli gitt på taxfree.no eller via e-post dersom du har   samtykket til det.

10. Det er frivillig å registrere en profil på taxfree.no

Å registrere en profil på taxfree.no er frivillig.

Du kan alltid handle i våre butikker, Tax Free Norway, Travel Value og Travel Value Fashion, på flyplassene OSL (Oslo Lufthavn Gardermoen), BGO (Bergen Lufthavn Flesland), SVG (Stavanger Lufthavn Sola), TRD (Trondheim Lufthavn Værnes) og KRS (Kristiansand Lufthavn Kjevik), uten en registrert kundekonto.

11. Dine rettigheter

Dersom vi har samlet inn og behandler dine personopplysninger har du rett til å be om innsyn, oppdatere, korrigere, eller slette alle dine personopplysninger.

Dette kan du i stor grad gjøre når du er logget inn på taxfree.no via Min Side. Her kan du også administrere dine samtykker. Innlogget har du innsyn i dine personopplysninger og din kjøpshistorikk fra Klikk & hent (butikk, dato, produkter, sum beløp) samt evt. medlemskap i lojalitetsprogrammet Tax Free & Me.

Øvrige lagrede opplysninger kan du få ved å ta kontakt med kundeservice på kundeservice@tax-free.no. Kundeservice skal også kontaktes dersom du krever endret opplysninger som du ikke selv kan endre ved innlogging på taxfree.no.

Dersom du sletter din profil, slettes alle opplysninger om deg utover de opplysninger bokføringsloven krever lagret i 5 år. Når bokføringslovens krav til lagring har utløpt slettes alle opplysninger om deg.

12. Spørsmål og klage

Har du spørsmål eller er uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger kan du sende en e-post til kundeservice@tax-free.no.

Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener vi behandler dine personopplysninger i strid med personopplysningsloven: epost: postkasse@datatilsynet.no, telefon: 22 39 69 00.