Velg flyplass og butikk Vis butikkvelger Vis butikkvelger

5 tips som hjelper deg å finne ut hvilken parfymetype du er

Er du på sjekker’n, vil du fremstå som sporty, klassisk eller ung og frisk? Har du «arvet» parfymevalget ditt fra dine foreldre, eller bytter du duft like ofte som du bytter garderobe?

– Parfymevalgene våre kan si mye om vår personlighet og om hvem vi ønsker å være, sier Hanne Sundby. Hun har ansvaret for å trene kosmetikk- og parfymeselgerne i taxfree-butikkene. Avgangsbutikken på Gardermoen er Norges største parfymeri.

Et svært personlig valg

Assosiasjoner knyttet til ulike dufter kan sitte veldig dypt hos mange, og derfor blir valget av parfyme også svært personlig. Noen av oss holder seg trofast til én duft nesten hele livet, mens andre bytter etter humør eller livssituasjon.

– Yngre mennesker er flinkere til å variere og eksperimentere med parfymer, gjerne i tråd med humør, stil eller anledning. Først i senere år har også eldre kunder begynt å eksperimentere med ulike dufter til ulike anledninger, forteller Sundby.

 

Velger «se-på-meg»-duft

Det er noen grupper som er lett gjenkjennelige og litt forutsigbare i parfymevalget. De som helt tydelig er på sjekker’n, velger gjerne en tydelig og modig «se-på-meg»-duft.

– Det er ikke uvanlig at de som reiser på guttetur til Alicante velger samme parfyme – den som er nyest og lukter mest, sier Sundby.

Her er det ofte ikke snakk om å være spesielt trofast over tid til én type duft – man velger det man håper virker.

 

Hanne Sundbys duft favoritter

Dame:

  1. Carolina Herrera, Eau de Parfum Légère – En gourmand (spiselig) amberduft. Feminin, varm og karamellmyk, balansert og rolig sensuell.
  2. Chloé, Nomade – En moderne Chypré duft. Krystallklar, modig og røff. Ren, vårlig og feminin med en edgy og uventet avslutning. En rolig hverdagsduft, som allikevel skiller seg ut i mengden med sin unike karakter. Duften av solkysset hud, som man må nære for å kjenne på.
  3. Issey Miyake, L’eau D’Issey Pure, Nectar de Parfum – En aquatisk floral duft. Feminin, ren og delikat. En generøs dråpe av rose pakket inn i honning-pære og kremet sandeltre. Perfekt til hverdagen, innbydende ren og feminin.

 

Mann:

  1. Prada, L’Homme Prada L’eau – En treaktig chypre duft. Maskulin og ren, moderne med klassiske røtter. Ingefær og neroli gjør duften stimulerende og energisk, mens iris og amber balanserer og runder av duften. Passer perfekt til den hvite skjorten i hverdagen.
  2. Giorgio Armani, Acqua di Giò Absolu – Trektig Fougere. En sensuell, elegant og varm tolkning av den klassiske Acqua di Giò. Resultatet er en maskulin og sensuell friskhet, med lang varighet. Passer godt til kveldsbruk, og like godt til hverdagen for den som vil bli lagt merke til!
  3. Paco Rabanne, Pure XS – en aromatisk amberduft. En energisk, pirrende og magnetisk herreduft. På den ene siden varm, røff og sensuell, på den andre siden klar, utadvendt og modig. En duft for sene kvelder, sensuell, maskulin og flørtende. En duft som blir lagt merke til!

 

Bruker samme duft i mange år

Mange kan være svært trofaste mot en parfyme. Blant godt voksne kvinner finner du mange som gjerne har brukt samme duft i 20 år.

– Det går ofte i klassikere som Anaïs Anaïs og J’adore. Er du i denne gruppen, bruker du gjerne den samme parfymen til alle anledninger, og signaliserer derved at du finner en verdi i det å lukte «som deg selv», sier Sundby.

Da har du kanskje funnet frem til hvem du ønsker å være og hva du ønsker andre skal assosiere deg med.

 

Les Hanne Sundby sin blogg «Beauty for travel» her

Noen dufter går i arv

Blant menn er det også flere som holder seg til en og samme duft i lang tid, og hos enkelte kan parfymen gå i arv.

– Mange gutter vokser opp med en pappa som lukter «pappa», og deres eget første møte med duftverdenen er ofte en lånt parfymeflaske fra fars baderomsskap. Det ligger en trygghet i å kjenne på dufter man kan huske fra man var barn, sier Hanne Sundby.

Disse mennene velger ofte kryddersterke, klassiske dufter som Paco Rabanne 1 Million og Armani Code.

 

Utvikler sin egen duftgarderobe

Mens de mer tradisjonelle av oss kanskje føler at vi må «bruke opp» en duft før vi bytter, har det blitt mer og mer vanlig for mange å utvikle sin egen duftgarderobe.

– Vi har blitt flinkere til å variere og eksperimentere med parfymer, gjerne i tråd med humør, stil og anledning, forteller Hanne Sundby. – Med et stort utvalg av ulike dufter kan du virkelig bruke parfyme til å prosjektere hvem det er du vil være i ulike sammenhenger. Du velger kanskje en tung, krydret klassiker for å gå på ball, men bruker en sitrusfrisk og sporty duft til hverdags.

 

Tilbake til fremtiden

De siste årene har mange av de store parfymehusene relansert sine klassikere, som ofte er tunge og komplekse dufter.

– Dette har snudd bruksmønsteret litt på hodet. Ofte er det de yngre voksne som kjøper disse, fordi de i større grad følger med på trendene. Samtidig er de som er noe eldre opptatt av lettere, rene dufter, forteller Sundby.

– Disse duftene, som for eksempel CK One, kom ikke på markedet før på 1990-tallet. Folk i 50- og 60-årene kan huske da de tunge klassikerne var det eneste som var på markedet, og at de byttet til lettere alternativer da de fikk sjansen, sier hun.

Relaterte artikler

Solbeskyttelse_
Skjønnhet & velvære

Hvordan bruke solbeskyttelse riktig?

Vi kjenner at humøret er på topp når solen skinner. Hormonene og hjernen påvirkes av solstrålene på netthinnen og endorfiner utløses. Etter en lang vinter trekker vi oss gjerne ut i sola for å få påfyll av D-vitamin og ikke minst jobbe med brunfargen. Selv om sola gir oss mye godt, er det veldig lett å bli brent, derfor trenger vi solbekyttelse.